Kimi Räikkönen puhuu aina suorituksestaan me - muodossa. Hän antaa arvon koko tiimille eikä vain itselleen. Se on ehkä muilta opittu tapa, ulkoa opittu, ulkoa ohjattu, vaikka itse onkin Ferrarinsa ratissa, mutta silti…

Niinhän se on että...

Enhän minäkään olisi olemassa tajuavana ihmisenä ilman muita ihmisiä. Muiden ihmisten vaikutuksesta olen oppinut kävelemään, puhumaan, lukemaan kirjoittamaan, ja käyttäytymään kohtuullisen inhimillisesti. Jokainen ihminen, jokainen minä, on osaa suurempaa minää. Sitten kun on tarpeeksi kehittynyt, niin minä tarkoittaa myös muita ihmisiä. Tämä suurempi minä on kehittynyt aikojen alusta. Kun me olemme osa tätä suurempaa minää, niin me olemme osallisia kaikkeen mitä se on tehnyt.

Olen lukenut Valamon vanhuksen, isä Johanneksen kirjeitä. Aika viisaita juttuja. Hän onkin juuri sellainen "tarpeeksi kehittynyt", joka ymmärtää olevansa osa suurempaa kokonaisuutta.

Nyt on leuka vieläkin vähän paisuksissa, mutta ei se haittaa. Hampaat piti saada kuntoon, tulevia hoitoja varten. Kantasolu-operaatioissa ei saa olla tulehtuneita hampaita. Se tässä on hyvä asia, että saan hampaat kuntoon pikavauhtia. Ei
tarvitse jonottaa Espoon kaupungin mahdottomissa jonoissa. Yksityiseen ei ole oikeastaan varaa. Mutta tämäkin kaikki tulee maksamaan. Laskut tulevat perästä. En ajattele niitä nyt.

Olen huomannut, ettei kaikkien fobioiden kanssa ole pakko elää. Kyllä niistä voi päästäkin. Ne ovat ehkä tavallaan niin kuin riippuvuuksia. Olen päässyt hammaslääkäripelon lisäksi jopa liiallisesta esiintymispelosta ja -häpeästä. Kyllä siinä on monta vääntöä joutunut tekemään ja kulkemaan kauheiden stressien kautta... Niin ja onhan olemassa Korkeampi voima, joka voi tulla avuksi.

Minulla oli filosofian koe viime perjantaina, sen takia meni taas saunavuoro ohi. Katselin telkkarista, kun ne puhuivat ylioppilaskokeista. Käsittämättömältä vaikutti. Että jos aikoisin osallistua kirjoituksiin, niin minun pitäisi tietää asioita, joihin minulla tutuu olevan tällä hetkellä vain vähän tarttumapintaa. Tuli vaan mieleen, että onko opiskeluni loppujen lopuksi turhaa touhua... Se on filosofinen kysymys

 

.